תוכנית אסטרטגיה שיווקית היא אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בכל עסק הרוצה להתפתח ולמשוך לקוחות חדשים. לא בטוחים איך לבנות אותה נכון? אל דאגה, באנו לעשות לכם סדר בבלגן. בואו נדבר על כל השלבים הדרושים לבניית תוכנית חזקה ומפורטת שתדחוף אתכם קדימה ותגרום לזה שכולם ידברו על המותג שלכם.
שלב 1: הגדירו מטרות ויעדים
בתור בעלי עסקים אתם בטח כבר מכירים את מודל SMART. אם אתם לא מכירים, בואו נסביר בקצרה. מדובר במודל שהוא למעשה ראשי תיבות של חמישה עקרונות מרכזיים. Specific (ספציפי), Measurable (מדיד), Achievable (אפשרי, ניתן להשגה), Relevant (רלוונטי לארגון ולמטרות העל שלנו) ו-Time specific (תחום בזמן). המודל למעשה מסביר שכשיעד מסוים עומד בכל הפרמטרים, אפשר להגיד שהוא טוב וחכם. הינה כמה מטרות לדוגמה:
- להגדיל את התנועה לאתר ב-20% בששת החודשים הקרובים.
- להגביר את המעורבות במדיה החברתית ב-15% במהלך הרבעון הבא.
- ליצור 100 לידים חדשים בכל חודש.
שלב 2: הבינו את קהל היעד שלכם
אתם לא יכולים להתקדם בלי לדעת באופן מדויק למי אתם מכוונים. ערכו מחקר שוק כדי לזהות את הדמוגרפיה, את תחומי העניין ואת ההתנהגויות של הלקוחות האידיאליים שלכם. השתמשו בסקרים, בראיונות ובכלי ניתוח נתונים כדי לאסוף את המידע.
שלב 3: נתחו את המתחרים שלכם
כמו שלא קיים עסק בלי לקוחות, גם לא קיים עסק ללא מתחרים. ניתוח המתחרים ייתן לכם תובנות לגבי מה עובד בתעשייה שלכם ומה לא. בחנו את אסטרטגיות השיווק, את החוזקות, את החולשות ואת משוב הלקוחות שלהם. זה יעזור לכם לזהות הזדמנויות ואיומים בשוק.
שלב 4: פתחו הצעה ייחודית
הכוונה היא לבידול ההצעה השיווקית של הפירמה שלכם מהמתחרים. אתם צריכים להבין מה שונה בהצעה השיווקית שלכם משל המתחרים. הבידול צריך להיות במרכיב ייחודי שהוא לא סתם מחיר או כמות.
שלב 5: בחרו את ערוצי השיווק שלכם
בחרו את ערוצי השיווק המתאימים ביותר לקהל היעד שלכם. אם אתם פונים לצעירים, מצאו דרכים לבלוט בטיקטוק או באינסטגרם. פונים למבוגרים יותר? פייסבוק ודוא"ל הם אפשרויות מעולות. השתמשו בפלטפורמות שונות במקביל כדי לתפוס ברשת את כל הלקוחות הפוטנציאליים.
שלב 6: השתמשו באוטומציה שיווקית
אוטומציה שיווקית יכולה לעזור לכם להתייעל. השתמשו באוטומציה שיווקית כדי להפוך משימות חוזרות לאוטומטיות – שיווק בדוא"ל, פרסום במדיה חברתית וטיפוח לידים. זה יאפשר לכם להתמקד בפעילויות אסטרטגיות יותר ויבטיח תקשורת עקבית עם קהל היעד שלכם.
שלב 7: השקיעו בתוכן שלכם
תוכן הוא הבסיס לכל תוכנית אסטרטגיה שיווקית. החליטו איזה סוג של תוכן אתם רוצים ליצור, מתי הוא יפורסם ובאילו ערוצים. צלמו סרטונים, כתבו מאמרים, פרסמו פוסטים ושלחו מיילים. התוכן צריך להיות בעל ערך המותאם למסר של המותג שלכם.
שלב 8: הגדירו את התקציב
בואו נדבר קצת על ההיבט הפיננסי. תקציב השיווק צריך להתבסס על היעדים העסקיים הכוללים שלכם ועל העלויות המשויכות לכל ערוץ שיווק. הקצו כספים באופן אסטרטגי כדי למקסם את התשואה על ההשקעה. הקפידו לעקוב אחר ההוצאות שלכם ולבצע התאמות בתקציב לפי הצורך.
לאחר שביצעתם את כל השלבים
העבודה השיווקית לעולם לא נגמרת. אפילו חברות ענק כמו קוקה קולה או חברת אפל עדיין משתמשות בפרסומות כדי לשווק את עצמן ואת המוצרים החדשים שלהן. עקבו אחר ביצועי השיווק שלכם כדי להבין מה עובד ומה לא, והשתמשו בכלי ניתוח כדי למדוד את הביצוע בפועל של מדדי ה-KPI שהגדרתם. סקרו באופן קבוע את הנתונים וקבלו החלטות שיהפכו את תוכנית האסטרטגיה השיווקית שלכם לטובה יותר.
לסיכום
תוכנית אסטרטגית יעילה לשיווק דורשת תכנון, ביצוע וניתוח אינסופי. שמרו על גמישות והתעדכנו בטרנדים שרצים ברשתות החברתיות. הקימו צוות מאנשים שהם קהל היעד שלכם, כדי להפוך את המוצרים שלכם לטובים ביותר. השתפרו ולמדו בלי סוף. ההצלחה עוד תגיע.